Mañana, mañana - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Guillermo Boogers - WaarBenJij.nu Mañana, mañana - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Guillermo Boogers - WaarBenJij.nu

Mañana, mañana

Blijf op de hoogte en volg Guillermo

13 December 2013 | Panama, Bocas del Toro

Vandaag heb ik afscheid genomen van de hectiek van Panama Stad. Ik ben op weg gegaan naar Bocas, in het noordwesten van Panama.
Het is niet alleen de rust zoeken van een andere omgeving, maar ook de rust in mezelf. Ik merk dat ik moe ben, lichamelijk en geestelijk.

De provincie Bocas is vooral beroemd om haar bananen en ananassen. Maar je hebt 2 Bocas: het vasteland (plantages) en de eilanden. De eilanden zijn na Panama Stad de belangrijkste toeristische bestemming van Panama. Ze zijn vooral bekend om hun reputatie van zorgeloos eilandleven. Als je hier aan iemand vraagt hoe het gaat zal hij waarschijnlijk zeggen tranquilo.

Gezien mijn toestand een ideale plek om te zijn. Ik merkte de laatste tijd dat bij mij de scherpte ontbrak: heb een retourtje besteld Panama Stad -Bocas, terwijl ik van plan ben om naar Boquete (veel zuidelijker) te gaan. Als je naar de kaart kijkt zou je zeggen terugvliegen vanuit David. Vandaag stapte ik bijna in een verkeerde vliegtuig. Gelukkig allemaal te overzien.

Na 45 minuten vliegen was ik in Bocas. Mijn hotel ligt aan zee. Beneden een terras met hangmatten, op de eerste verdieping weer een terras met een prachtig uitzicht op zee. Ik lig op de 2e verdieping

Nadat ik mijn spullen op mijn kamer gelegd had, ben ik rond gaan lopen.

Hier zijn met name surfdudes, hippies, backpackers, jongeren te vinden. En een oude man uit Nederland.
Het eiland heeft een lange straat waar met name restaurants, eetkraampjes, kroegen en bootverhuur bedrijven te vinden zijn.
Eigenlijk lijkt het een beetje op Stratumsdijk in Eindhoven, alleen aan het water.

Je kunt hier allerlei trips doen: dolfijnen spotten, vogeleiland bezoeken, duiken, snorkelen en surfen. Ik denk dat ik alles ga doen, behalve duiken en surfen.
Na lekker gedoucht te hebben en met het thuisfront gefacetimed te hebben, ben ik op pad gegaan om de inwendige mens te bevredigen. Jennifer van mijn hotel in Panama komt uit Bocas en had me wat tips gegeven, onder andere van een restaurant, El Pirata.

Ik ben meteen in aanraking gekomen met de sfeer van het eiland, de ober kwam pas na 15 minuten de kaart brengen, 10 minuten later vroeg hij wat ik wilde drinken en eten om vervolgens pas na 5 minuten te zeggen dat hetgeen ik wilde niet kon.
Gelukkig was er lekker lounge en reggae muziek te beluisteren. Na een pilsje zat ik meteen in het tempo van het eiland.

Jenniffer's oom woont hier en hij vaart met zijn boot rond. Ze heeft hem gebeld om te vertellen dat hij me moest helpen. De goede man is langs het hotel geweest toen ik aan het eten was. Morgen maar bellen om iets af te spreken.

Alles klinkt top, echter er is een maar ........
Vandaag regent het vanaf 17.00 uur. Nu ben ik op alles voorbereid, maar niet op regen. Hopelijk is het morgen weer droog.

  • 13 December 2013 - 07:59

    Thomas:

    He Bogi,

    Had je hotel al gechecked op google. Volgens mij heb je de foto's daar vandaan geplukt. Zie er wel vet uit. Lijkt wel de Efteling, vanuit de achtbaan naar het sprookjesbos. Geniet de komende dagen van het Panamese leven.

    Tranquilo, tranquilo.
    Groet Thomas

  • 13 December 2013 - 08:53

    Jacqueline:

    he bo ,wat zul je moe zijn maar een fijn moe
    nu mag je even lekker alles laten bezinken en genieten van wat je de afgelopen hebt gezien gehoord en gevoeld.
    ga lekker even genieten van de rust !
    heel veel groetjes uit een mooi maar koud tilburg
    x v ons

  • 13 December 2013 - 11:42

    Marlies En Anne:

    He de lieve Bo-be-loooow!
    We zijn hier net wat later aangehaakt maar zitten (inderdaad met wat wazige oogjes) mee te genieten van jouw avontuur. Wat prachtig dat je al zo warm met je familie en vooral met je moeder contact hebt. Ene .... dat je lekker kan babbelen dat wisten we natuurlijk al wel maar je kan t ook zo mooi vertellen. Al schrijvend neem je ons een beetje mee in het Panamese en genieten we met je mee. We vinden het echt ontzettend fijn voor je. Geniet geniet geniet!!! Hele dikke smaakzoenen uit Breda XXXXRAMP

  • 13 December 2013 - 19:32

    Stefaan:

    Hey Bo,

    Fantastisch om te horen dat het je daar zo goed gaat!! Kan me voorstellen wat voor een indrukken je opdoet en dan toch ook weer in die positieve figuurlijke achtbaan zit.
    Floortje Dessing heeft er een gedegen concurrent bij. Als BNN ooit eens terechtkomt bij jouw verhaal dan kan ze het wel vergeten.

    Veel plezier daar nog en ik zal Daniël morgen wel een beetje coachen bij de laatste wedstrijd van het kalenderjaar 2013!

    Groeten van alle Swaakies!

  • 13 December 2013 - 20:40

    Jorik:

    Boog,

    Living the good life de komende dagen. Je hebt het verdiend. Lekker tot rust komen en al de indrukken een plekje geven. Daarna weer met frisse moed de hectiek van Panama in om nog meer te ontdekken op deze tot nu toe fantastische ontdekkingsreis.

    Ivonne en ik genieten van je avonturen! X ons

  • 13 December 2013 - 23:03

    Hedwig:

    Ha Guillermo,

    Ik sluit weer aan. Was een paar dagen met andere dingen bezig!
    Ik geniet van je verhalen en ik vind het fijn dat je je moeder en je familie weer gevonden hebt.
    Ben nu ook even jaloers als ik die prachtige beelden van het land zie. 30 graden is voor mij wel te warm, maar hier is het nu behoorlijk koud. Snel donker 's avonds en fijn als de gordijnen dicht kunnen en het lekker warm is in huis. Maar jij zit daar heerlijk in je korte broek en hebt het over snorkelen en zo. Nou dat zit er hier echt niet in. Fijn weekend!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Panama, back to my roots

na 40 jaar ga ik terug naar mijn geboorteland

Recente Reisverslagen:

30 December 2013

No me olvides

30 December 2013

Blijdschap en verdriet

29 December 2013

Pollera's

28 December 2013

Islas de las Perlas

27 December 2013

Mojito
Guillermo

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 31404

Voorgaande reizen:

15 Juli 2016 - 16 Augustus 2016

een half pakje kauwgum

07 December 2013 - 31 December 2013

Na 40 jaar back home

07 December 2013 - 30 December 2013

Panama, back to my roots

Landen bezocht: