Paradijs op aarde - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Guillermo Boogers - WaarBenJij.nu Paradijs op aarde - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Guillermo Boogers - WaarBenJij.nu

Paradijs op aarde

Blijf op de hoogte en volg Guillermo

14 December 2013 | Panama, Bocas del Toro

Vandaag werd ik wakker en keek meteen nieuwsgierig uit mijn raam. Wat voor weer zou het vandaag zijn ? Weer online gaf gisteren aan dat de komende 14 dagen slecht zou zijn in Bocas.
Ik zag strak blauwe lucht en een rimpelloze zee, wat kan een mens nog meer wensen !
Beneden op het terras heb ik een gezond ontbijt genuttigd (verse fruit met cruesli, verse jus) en van het uitzicht genoten. Daarna Ome Jeff gebeld om een afspraak te maken. Hij zou me om 9.30 uur komen ophalen om een rondvaart te maken om de eilanden.

Ik ben snel maar boodschappen gaan doen, koud water om mee te nemen, zonnebrand en een hemd.

Jeff kwam voor 9.30 binnen lopen. Hij had goede verhalen over me gehoord van Jennifer en zou me op pad sturen met een niet al te drukke boot.
We gingen op pad met zijn 4en, 3 Spanjaarden en een Nep Panamees. Leire uit Madrid (bijna afgestuurd in de medicijnen) met haar vriend Carlos uit de Pyrineen (snowboard- en surfleraar) en Pedro (leraar in het middelbaar onderwijs, maar nu rondtrekkend) uit Barcelona.
Natuurlijk moesten we het even hebben over voetbal en het WK in Z-Afrika en straks in Brazilië. Ik heb maar gezegd dat ze eerste mogen worden in de poule om daarna van ons te verliezen in de volgende ronde (zonnesteek ?).

Als eerste gingen naar El Golfo de los Dolfines, inderdaad dolfijnen spotten. Ze waren er wel, maar met weinigen. Heb maar een stuk of 10 kunnen spotten. Snap niet waarom maar ik mocht niet in het water springen om met ze te zwemmen.
Daarna zijn we naar een, ik schat 2 sterren, restaurant aan het water gegaan om alvast het eten te bestellen voor later. We waren de enigen toeristen op dat moment en ik kreeg het gevoel dat ik op het paradijs was.

We gingen verder varen. Overal kwamen we van die watertaxi's met meer dan 10 mensen aan boord. Wat heb ik deze dagen toch veel geluk !
Heerlijk was het om op het water te zitten, lekker op en neer golvend op het water, de wind in je haren, de zon op je huid en een prachtige omgeving. Lekker nergens aan denken en genieten met de hoofdletter G.

We mochten nu gaan snorkelen. Met mijn domme kop had ik mijn camera niet helemaal opgeladen en net toen ik onder water wou gaan was de batterij leeg (morgen nieuwe kans bij de andere eilanden).
Ik ben van mijn plan om binnenkort misschien een nieuwe tv te kopen en heb vele modellen gezien, maar nog niet zo'n een beeld als ik nu zag onder water ! Ik hoef niet te vertellen dat het water hier mooi blauw/groen is en kraakhelder. Het was net alsof ik een 3D film zat.
Overal zwommen prachtige vissen (Nemo geel/zwart, groen/geel), kwallen, zeesterren lagen overal, het koraal leefde. Jeff vertelde dat in Costa Rica het koraal bijna overal dood is nu vanwege toerisme.

Na 1,5 uur snorkelen was het tijd om te eten. Onze bestelling (pasta met groenten en vis) liet niet lang op zich wachten. Het was nu veel drukker, het restaurant was tot de laatste stoel bezet.

Na een heerlijke maaltijd voeren we naar Red Frog Beach. Jeff legde de boot aan op een paradijselijk haventje, na $3 betaald te hebben konden we door een bos lopen om uiteindelijk aan een witte strand te komen. De golven waren meer dan 2 meter hoog, overal waren palmbomen, de kokosnoten lagen op het zand.
Ik ben maar op zoek gegaan naar de rode kikkers, maar helaas niets gevonden.

Na een tocht van 30 minuten waren we weer terug in Bocas. Daar heb ik afscheid genomen van mijn nieuwe amigos. Leire en Carlos gaan morgen naar Costa Rica om vandaar uit komende maandag terug te vliegen naar Spanje, Pedro gaat op avontuur naar Honduras en Nicaragua.

Morgen ga ik de andere kant op want er nog veel meer te zien hier.

P.S. Foto's van deze verslag zijn terecht gekomen op mijn vorige verslag en de techniek laat me in de steek.

  • 14 December 2013 - 06:53

    Fred:

    Heb net jou nieuwe verslag gelezen. Mijn zg. ochtendnieuws van de dag. Wat is het daar gaaf zeg. Heel relaxed en zo "rustig". Is het altijd zo of komt de drukte rond de feestdagen?
    Je "figuurlijke" batterij wordt nu echt geladen.

  • 14 December 2013 - 07:27

    Thomas Kramer:

    Hè bogi,

    Wat een paradijsje zeg. Stiekem wel jaloers als ik al die foto's zie. Relax ze !

    Groet thomas

  • 14 December 2013 - 10:33

    Xandra:

    Ha die lieve Bo!
    Ik ben nu ingestapt in je verhalenreeks. Wat een prachtig verslag en wat heb je al ontzettend veel beleefd! Het was hartverwarmend om te lezen hoe je daar ontvangen bent. Mocht je een carriere-switch willen maken, dan kunt je altijd nog iets in de "schrijverij" gaan doen.
    ALs je weer thuis bent en een beetje bijgekomen bent, dan reizen Hans en ik af naar het "verre" Tilburg om je verhalen persoonlijk te horen.
    Ik hoop dat er nog veel mooie verhalen volgen! Ik ga ze zeker lezen.
    Veel plezier en GENIET!!!

    Liefs Xandra

  • 14 December 2013 - 12:20

    Milene:

    Ook ik ben inmiddels in Guillermo's Travels beland.Wat een prachtige schrijfstijl Bo!! Ik waande me ook ineens in het blauwe water met mooie visjes.
    Geniet ervan!!
    veel liefs,
    Milene

  • 14 December 2013 - 18:10

    Karien :

    Ha Bo,
    Wat heerlijk even een rustmomentje, en wat mooi!
    Ik krijg kippenvel van je verhalen. Wat een belevenis.
    Kus Karien

  • 14 December 2013 - 23:00

    Jorik:

    Beste Mitch buchannon,
    Wat een vette foto's en een goed verhaal weer!
    Ik verwacht eigenlijk nog wel een foto van jou met een rode zwembroek en een surfplank.
    Ik zie het al helemaal voor me hoe jij als baywatch ster met dat goddelijk lichaam mensen uit de ruwe golven haalt.
    Geniet er van vriend. X

  • 15 December 2013 - 09:59

    Arno:

    Hoi bogi,

    Prachtige foto's, daar moet je inderdaad wel van genieten.
    Volgens mij vond carlos het minder leuk toen je een foto van leire maakte.
    Jammer dat de batterij op was maar herkansingen zat toch?

    Hou je rustig en neem zo veel mogelijk in je op,

    Groeten Arno

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Panama, back to my roots

na 40 jaar ga ik terug naar mijn geboorteland

Recente Reisverslagen:

30 December 2013

No me olvides

30 December 2013

Blijdschap en verdriet

29 December 2013

Pollera's

28 December 2013

Islas de las Perlas

27 December 2013

Mojito
Guillermo

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 31533

Voorgaande reizen:

15 Juli 2016 - 16 Augustus 2016

een half pakje kauwgum

07 December 2013 - 31 December 2013

Na 40 jaar back home

07 December 2013 - 30 December 2013

Panama, back to my roots

Landen bezocht: