Panama Stad - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Guillermo Boogers - WaarBenJij.nu Panama Stad - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Guillermo Boogers - WaarBenJij.nu

Panama Stad

Blijf op de hoogte en volg Guillermo

11 December 2013 | Panama, Panama-stad

Panama is 1,5 keer zo groot als Nederland en er wonen 3,5 miljoen mensen. Tot 2000 hadden de Amerikanen alles te zeggen over het kanaal en de winst die werd gemaakt. Panama had/heeft voor de VS een enorm strategisch belang richting Zuid Amerika.
Daarna is het welvaart enorm toegenomen, het land verdiend meer dan een miljard dollar per jaar aan het kanaal. Er wordt veel gebouwd, gebouwen schieten als paddestoelen uit de grond, ze zijn een metro aan het aanleggen, waterleidingen worden vervangen.
Als je naar het skyline kijkt zou je niet zeggen dat je in Midden Amerika bent.
En toch leven velen in Panama onder de armoedegrens.

Al die veranderingen betekenen voor mij dat ik weinig tot niets meer van mijn oude stad herken nu. Mijn ahamomenten moeten komen van de monumentale gebouwen en het oude gedeelte van Panama (Casco Viejo). Maar ook daar zijn ze flink bezig. Sinds Ruben Blades, Panama's meest bekende salsa zanger/acteur (samen met Johnny Depp, Banderas, e.a gespeeld) een huis in de wijk gekocht heeft, is daar wonen hot !
Vergelijk het met Soho in New York en London.
Maar ja dat wist ik al, want mijn oude huis staat bij hem om de hoek.
Als ik vandaag (gisteren bij jullie) de jackpot win, ga ik het terugkopen.

Vandaag wilde ik gaan fietsen, maar helaas ben ik aan de verkeerde kant begonnen. De fietsen werden verhuurd aan de andere kant van de stad. Dus werd het lopen.
Het was 30 graden plus en de luchtvochtigheid was giga. Met andere woorden: zweten als een rund. Uit puur ellende heb ik meerdere winkels aangedaan om maar te kunnen afkoelen binnen bij de airco. Hier lopen ze voor op Nederland als het gaat om o.a. sportcollectie van Nike en andere sportmerken.

Ik heb gewandeld langs de Cinta Costera. Panama heeft bij de Hollanders afgekeken hoe ze de zee de baas kunnen zijn. Ze hebben een stuk zee ingepikt en een brede weg, fiets- en wandelgebied aangelegd.

Onderweg kwamen allerlei herinneringen weer terug: ik heb raspado (ijsblok wordt geraspt, siroop en gecondenseerde melk ebij = Panamese slush puppie), ben langs mijn oude huis geweest. Het wordt helemaal gerenoveerd, alleen buitenkant staat er nog. In mijn oude straat werd ik aangesproken door een Panamese. Ze vroeg me of ik een toerist was (rooie kop, rugzak op, GoPro camera op stok, fototoestel om mijn schouder, korte broek aan. Even denken ......... Ja) en wenste me veel plezier in Panama en liep weg. Om de een of andere manier draaide ze zich om en ik vertelde haar dat ik daar gewoond had. Ze was de architecte en vroeg me wat ik ervan vond, ze zei dat ik verdrietig keek. Ik wist het niet, zei ik. Ik was weer een stukje herinnering kwijt, maar voor de stad is het goed als de panden worden opgeknapt zei ik.
Brutaal als een Nederlander vroeg ik haar of ik met haar naar binnen mocht om te kijken. Ook hier geldt dat brutale mensen...

In het centrum van Panama zag ik op elke hoek van de straat een politieagent staan. Niet van die watjes die we in Nederland hebben, maar meer van die types waar je echt geen ruzie mee wilt hebben en geen nee tegen gaat zeggen als ie je iets vraagt.
Helaas moet ik constateren dat het hard nodig is (begrijpelijk misschien als 1/3 in armoede leeft), want op het journaal zie ik veel overvallen- en moordberichten.

Daarna ben ik mijn eerste typische Panamese maaltijd gaan eten bij Diablicos. Heerlijk arroz con pollo (rijst met kip) gegeten. Hier zeggen ze "muy rico".

Op zoek naar een taxi viel me op dat overal muziek klinkt, dat de vrouwen vaak worden aangesproken door de mannen en dat ze zich meteen trotser voortbewegen. Alle kinderen lopen in uniformen van hun school rond en zijn trots op hun school/wijk.
Overal zijn er Peleveldjes, basketbalveldjes, fitnessapparaten die mensen gratis kunnen gebruiken.
Trouwens als buitenlander heb je hier recht op gratis medische hulp de eerste 30 dagen in het land, ongeacht wat er gebeurt.

In de taxi heb ik nog meer gezweet dan buiten ! Ze kunnen hier echt niet rijden, gekkenhuis gewoon. Rechts heeft niet altijd voorrang, links of rechts inhalen "kan". Iedereen toetert, iedereen vloekt naar elkaar.
Misschien daarom dat iedereen, buiten een auto, zo relax is ?

Bij het hotel aangekomen stond daar een schaaltje met snoepjes. Aan de verpakking herkende ik mijn lieveling snoepjes van vroeger huevos de azucar (suikereieren). Zoals velen anderen dingen waren die snoepjes ergens in mij verstopt. Zo komt elke dag, vaak op de meest onverwachte momenten iets boven drijven.

Rond 17.00 uur was ik afgebrand. Wel een stuk rijker. Soms is het moeilijk om te beschrijven wat allemaal met mij gebeurt.
Mastercard heeft er ooit een reclame gemaakt: het eindigde met ONBETAALBAAR.
Ik zit nu in die reclame ! Wooooooooooooooohhhhhhhhh

P.S. 1 Ik wil iedereen die een reactie geplaatst heeft bedanken. Het doet me veel dat er zo veel mensen meeleven met mij.
Gracias !
Bij terugkomst hoop ik met eenieder van jullie nog eens onder het genot van iets lekkers bij te kunnen praten
P.S. 2 Niemand heeft zich aangemeld voor de prijsvraag van mijn vorige reisverslag ! Misschien als je weet wat de prijs is ? Ik heb 2 kaartjes voor The day after party 2014.
Check de site

  • 11 December 2013 - 06:39

    Thomas:

    Hè bogi,

    Laat ik als eerste zijn die op je prijsvraag reageert. " THE Godfather. "

    Weer een leuk verslag om te lezen, ben maar blij dat je daar dan geen pasje hebt om mensen van de weg te halen die niet kunnen rijden. Grappig dat die kleine dingen na zo'n lange tijd weer terug komen.

    Adios maar weer,
    X Thomas

  • 11 December 2013 - 12:23

    Pol:

    Mooie dat die grijze hersencellen van jou nog te bewegen zijn om 40 jaar terug te graven :).
    En weer een mooie verslag. Zit al in mijn systeem: elke morgen ff lezen of ie wel nuttig bezig is geweest.
    Keep up the good work....

  • 11 December 2013 - 18:49

    Sandra:

    Hoi Boob,

    Hier in huis ben je de dagelijkse hit, hoor. (Wat is er vandaag gebeurd met Boob in Panama? en dat bespreken we dan. Dat je het weet!)
    Ik kijk nu al weer uit naar de dag van morgen, de dag dat je met je moeder weer op pad gaat.
    Dus blijf schrijven, ook goed voor jezelf, denk ik. En om de hitte wat draaglijker te maken; het is hier koud. En nat.
    Fijne dag morgen.

    Lieve groet
    Sandra, Jacob en Roos

  • 11 December 2013 - 20:16

    Elise:

    Hey Bo,

    Ik leef zo met je mee, wat spannend allemaal en wat fijn dat de eerste dagen zo zijn gelopen.
    Ik voel me vereerd dat ik dit zo mag volgen, als of we er ook een beetje bij zijn.
    Hou je taai, geniet en beleef het allemaal.
    X elise

  • 11 December 2013 - 21:31

    Yvonne:

    Hey Bo,

    Wow wat een mooie verhalen lezen wij. Het doet ons erg goed om mee te krijgen dat je reis tot op heden zo goed verloopt. De emotionele rollercoaster zal voorlopig nog wel blijven razen. Vanavond even bij jouw thuisfront langs geweest en ze doen het goed hoor. Mooi om te lezen dat oude herinneringen op sommige fronten toch goed boven komen. Wat geuren en smaken al niet met een mens doen. Mooi toch?
    Wij wensen je vanuit een koud Tilburg nog een hele voorspoedige mooie emo-trip toe.
    X van ons allen.

    en de quote; The Godfather, no doubt about it.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Panama, back to my roots

na 40 jaar ga ik terug naar mijn geboorteland

Recente Reisverslagen:

30 December 2013

No me olvides

30 December 2013

Blijdschap en verdriet

29 December 2013

Pollera's

28 December 2013

Islas de las Perlas

27 December 2013

Mojito
Guillermo

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 31535

Voorgaande reizen:

15 Juli 2016 - 16 Augustus 2016

een half pakje kauwgum

07 December 2013 - 31 December 2013

Na 40 jaar back home

07 December 2013 - 30 December 2013

Panama, back to my roots

Landen bezocht: