Moederdag in Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Guillermo Boogers - WaarBenJij.nu Moederdag in Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Guillermo Boogers - WaarBenJij.nu

Moederdag in Panama

Blijf op de hoogte en volg Guillermo

09 December 2013 | Panama, Panama-stad

Ik ben naar Panama gekomen om op zoek te gaan naar pas ontdekte familie, oude bekenden, herinneringen en veel dingen die me gemaakt hebben tot wie ik ben.

Het enige wat ik wist van mijn moeder was dat ze in de stad woont, in een van de velen wijken. Ik wilde haar verrassen op 8 december (in Panama moederdag) mijn eerste dag hier.
Ik hoopte via mijn broer achter te komen waar ze woonde, maar ik kreeg hem niet te pakken.

'S morgens na een geweldig ontbijt en wat gefacetimed te hebben met het thuisfront had ik besloten om naar de stad te gaan.
De telefoon van mijn kamer ging over, de receptioniste zei dat een vrouw me zocht.
Ik naar beneden en daar stond mijn moeder ! In plaats van haar te verrassen had ze me verrast.
We hebben lang op mijn kamer gekletst, ze vertelde me van alles en nog wat over vroeger, vroeg van alles over mijn leven in Nederland. Daarna nam ze me mee naar de stad.
Ik moest me wel netjes kleden, ik mocht niet in een korte broek en sandalen met haar mee ! Als een klein jongen werd me even de les gelezen.

Ik liep daar met een vrouw van 77 jaar die ik amper ken door de stad, ze stapte flink door maar soms moest ik haar arm vasthouden, ze vertelde verhalen over vroeger, wees me plekken aan waar ik ooit was geweest, klopte bij bekenden aan om te vertellen dat haar zoon uit Nederland was gekomen en het mooiste cadeau was dat ze ooit had gehad op moederdag.

In Panama is moederdag iets anders dan bij ons: moeders worden op straat door iedereen gefeliciteerd, families pakken uit om hun moeders in het zonnetje te zetten, alle restaurants zitten tjokvol, op het journaal wordt er veel aandacht aan besteed.
We hebben samen gegeten in een restaurant en daarna zijn we terug gegaan naar mijn hotel, vervolgens hebben uren gepraat over alles en nog wat. Na 7 uur ging ze, ze wilde thuis zijn voordat het donker werd.

Woensdag komt ze me weer halen, volgens haar waren nog plekken waar ze nog iets over te vertellen had.

  • 09 December 2013 - 08:22

    Thomas:

    Hè bogi, zit hier met tranen in mij ogen. Was zo benieuwd hoe jullie eerste contact zou verlopen. Ben zo blij voor je !!! Geniet van de tijd die je hebt met je familie daar. Spreek je snel (p.s privé telefoon kapot, kan je niet appen of zo)

  • 09 December 2013 - 12:06

    Kaatje:

    Hey Bo,

    Tranen over mijn wangen, zoooo ontroerend!!!
    Geniet met volle teugen!!

  • 09 December 2013 - 21:08

    Jorik:

    Vriend,

    Wat een mooi verhaal dat je moeder jouw heeft weten te verrassen. Dat moment moet goud waard geweest zijn. Al die stress, onzekerheid, spanning heeft op deze manier prachtig plaats gemaakt voor een warm welkom.
    Schitterend om jullie samen op de foto te zien! Je wil niet weten hoe blij Ivonne en ik zijn om zulke berichten te lezen. Ik kijk al weer uit naar je nieuwe up-date.
    Geniet er van en niet te veel blokjes om het hotel lopen.......haha :)

  • 09 December 2013 - 21:17

    :

    Ha Boobje,

    Je weet dat ik een klein hartje heb ondanks mijn grote ..., dus ik zat jouw verhaal ook te lezen met een ietwat vochtige blik.

    Wat prachtig dat je mam jou kwam opzoeken op moederkesdag!! En dan de hele dag met het mensje op stap door Panama, geweldig verhaal.
    Hoop dat je Spaans voorlopig voldoende is om de mooie verhalen van je ma te horen en te begrijpen en haar zelf je gevoelens en gedachten te kunnen vertellen. Maar als je niet anders kunt, gaat het gewoon heel hard. Straks vloeiend Spaans, no problema!

    Rust ze lekker uit, wees een trotse zoon met een gelukkige moeder en carpe diem gedurende de tijd dat je daar bent. Ik ben bang dat die 3 1/2 week te kort zullen zijn ondanks het feit dat je Sjaak, Daniel en Laura zult missen. Maar met internet zijn ze toch dicht bij je!

    Dikke zoen,

    Ap.

  • 09 December 2013 - 21:33

    Karien:

    Wat een ontroerend eerste ontmoeting. Ik ben echt heel blij voor je. Wat lief dat ze je op kwam halen. Geniet, geniet, en geniet.

  • 09 December 2013 - 22:32

    Hedwig:

    Guillermo, wat een geweldige eerste dag zo met je moeder. Fantastisch. Fijn dat je dat met ons wil delen. Geniet ervan!!!

  • 09 December 2013 - 22:33

    Jacqueline:

    ha die Bo
    super voor je ,een droom die uitkomt ,je hebt het ook dik vet verdiend ,lekker even een momentje samen met je moedertje.ook al kun je elkaar misschien niet helemaal verstaan ,toch mag je elkaar voelen en lezen.
    zo bijzonder ,nooit gedacht en verwacht ,maar zo zie je maar dromen komen uit!!!!!
    geniet er lekker van en je hebt zo''n mooi gezinnetje thuis ,die gunnen je dit volop.en ze weten toch wel dat je er ook voor hun bent ,ik geef ze wel een extra knuffel
    grtjes v mij en de rest xx

  • 09 December 2013 - 23:38

    Chantal:

    He Guillermo

    Super zo'n eerste contact.
    En inderdaad tranen in de ogen bij je verslag.
    Geniet ervan.
    En ik kijk uit naar je volgende belevenis.

    Groeten Chantal

  • 10 December 2013 - 15:15

    Lisanne:

    ik ben zooo blij om te lezen dat het zo goed is verlopen, geniet nog daar en ik kan niet wachten op meer verhalen!

  • 10 December 2013 - 16:59

    Sandra:

    Boob, wat mooi! Ik kan er niks anders van maken; wat Moooooi.
    liefs Sandra

  • 10 December 2013 - 17:46

    Linda:

    He Bogi,

    Fijn om te horen dat het goed met je gaat. Ik ben erg ontroerd door het lezen van je verhalen.
    Dat je moeder ineens zo onverwachts voor je stond, dat is nog eens een verassing.

    Geniet van de tijd die je daar hebt!

    Ik blijf je volgen:)

  • 11 December 2013 - 07:03

    Renée:

    Kippenvel!

  • 11 December 2013 - 07:05

    Renée:

    En wat lijk je op je moeder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Panama, back to my roots

na 40 jaar ga ik terug naar mijn geboorteland

Recente Reisverslagen:

30 December 2013

No me olvides

30 December 2013

Blijdschap en verdriet

29 December 2013

Pollera's

28 December 2013

Islas de las Perlas

27 December 2013

Mojito
Guillermo

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 31419

Voorgaande reizen:

15 Juli 2016 - 16 Augustus 2016

een half pakje kauwgum

07 December 2013 - 31 December 2013

Na 40 jaar back home

07 December 2013 - 30 December 2013

Panama, back to my roots

Landen bezocht: