Pollera's - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Guillermo Boogers - WaarBenJij.nu Pollera's - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Guillermo Boogers - WaarBenJij.nu

Pollera's

Blijf op de hoogte en volg Guillermo

29 December 2013 | Panama, Panama-stad

Gisterenavond rond 23.00 werd ik gebeld door kapitein Mario. Hij had nog geen toestemming gekregen van het kantoor om moeder en mij mee te nemen met de boot. Daarnaast was zijn rooster veranderd, hij moest nu heel het weekend om 04.00 uur beginnen.
Het kanaal van dichtbij meemaken kon ik wel vergeten. Het zij zo.

Mijn moeder was er weer vroeg bij. We hebben eerst alle foto' s van Contadora bekeken en ik moest alles vertellen. Ik hoefde niet uit te leggen waarom ik niets had laten weten over San Blas.

Daarna zijn we boodschappen gaan doen, ik had naast een overhemd nog een paar andere dingen die ik wilde kopen en mijn moeder wist wel de goede winkels.
Nu snap ik waarom mijn kinderen het niet altijd leuk vinden om met mij te gaan winkelen.
Ik moest van haar winkel in winkel uit, overal alles passen. Bij de derde winkel heb ik tegen haar gezegd dat ik had gevonden wat ik wilde.

Tijdens het wandelen kwamen we allerlei mensen tegen die mijn moeder kent. Telkens moest ze even praten met die bekenden en werd ik voorgesteld als de teruggekeerde zoon, sommigen wisten alles al.
Daarna kwamen we al lopend bij een kerk terecht. Een kind werd gedoopt en we gingen zitten in de kerk. Mijn moeder vertelde me dat ik ook was gedoopt toen ik 2 jaar oud was en ik groep 8 mijn communie had gedaan.
Ze begon weer over mijn geloof. Ik kon het niet laten om wat kritisch te zijn en vroeg haar waarom kerken altijd zo rijk ingericht waren, terwijl Jezus van bescheiden komaf was. Ik stelde voor om alle bezittigen van het vaticaan te verkopen, zodat Afrika de komende 20 jaar te eten zo hebben. Voor een katholieke vatte ze het goed op.

Na een maaltijd (voor mij alleen een salade) zijn we weer gaan wandelen. Er zijn veel panden te koop in Casco Viejo, wie weet als ik de loterij win.
Daarna zijn we terug naar het hotel gegaan. Daar hebben we nog verder gekletst over haar, mijn vader en mij. Ik liet haar wat oude foto's zien en bij een oude foto van haar zelf sprong ze uit de bank. Ze was die foto 20 jaar geleden kwijtgeraakt. Of ik het aub wilde kopieren en naar haar opsturen.

Toen ik haar vertelde dat ik haar weg ging brengen, omdat ik 's avonds ergens ging eten, zei ze dat het nog zo vroeg was. Eigenlijk wilde ik haar vragen om morgen iets later te komen, zodat ik iets later uit bed kon komen, maar dat kreeg ik niet uit mijn mond. Ik wist dat ik haar verdriet zou aandoen. Ze heeft haar werk morgen afgezegd om de dag samen met mij te kunnen doorbrengen.

Ik ging eten bij een restaurant waar ze naast typische Panamese gerechten ook typische Panamese dansen lieten zien. Ik had 2 dagen eerder gereserveerd.
Het zat tjokvol, 4 rijen van ongeveer 30 man elk. Dit alleen in de ruimte waar de show opgevoerd werd.

Overal waren stelletjes of gezinnen. Ergens zat een Panamese Hollander alleen. Naast me zat een oudere stel uit Spanje, de man begon snel tegen mij te kletsen. Daarna kwamen 2 Mexicaanse zussen naast me zitten. Helaas hadden ze geen zin om te socializen.

De dansers waren in de Panamese kledij. De muziek was opzwepend. Bij de laatste dans gingen de danseressen een man halen en de dansers een vrouw.
Ik dacht nee laat het niet zo zijn.
Gelukkig werd ik. Iet uitgekozen, een van de zussen wel.

  • 29 December 2013 - 07:43

    Pol:

    Kippenhok

  • 29 December 2013 - 08:56

    Thomas:

    Hoi Bogi,

    Moet elke keer wel lachen om je reacties op je moeder. Moeder die doet alsof je een kind bent van een jaar of 12. En nu alles passen, ik zie je gezicht er al bij. Aan alles lees je wel dat ze trots op je is en superblij is om je weer gevonden te hebben. Geniet nog van de komende dagen.

    Groet Thomas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Panama, back to my roots

na 40 jaar ga ik terug naar mijn geboorteland

Recente Reisverslagen:

30 December 2013

No me olvides

30 December 2013

Blijdschap en verdriet

29 December 2013

Pollera's

28 December 2013

Islas de las Perlas

27 December 2013

Mojito
Guillermo

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 31414

Voorgaande reizen:

15 Juli 2016 - 16 Augustus 2016

een half pakje kauwgum

07 December 2013 - 31 December 2013

Na 40 jaar back home

07 December 2013 - 30 December 2013

Panama, back to my roots

Landen bezocht: