Feliz cumpleańos - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Guillermo Boogers - WaarBenJij.nu Feliz cumpleańos - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Guillermo Boogers - WaarBenJij.nu

Feliz cumpleańos

Door: Guillermo Boogers

Blijf op de hoogte en volg Guillermo

01 Augustus 2016 | Panama, Panama-stad

Zaterdag 31 juli,

Vandaag werd ik voor het eerst in mijn leven wakker naast iemand die jarig werd in Panama. Jacqueline kon vandaag haar verjaardag vieren in een ver land, mijn geboorteland.
Alleen hadden we op haar verzoek gepland om vandaag te gaan reizen naar Boquete. Een reis van ongeveer 30 minuten over water en 3.5 uur met een bus. We moesten ons melden om 10.15 uur bij de boot, maar vertrokken pas na 11en, Panama style.
De boottocht was een genot, de zon scheen en de zee was rustig. We hadden een vrij nieuw busje, zeer comfortabel en met maar 8 man. Onze chauffeur had zijn rijbewijs of jet gehaald of gratis bij iets gekregen. We hebben heel de rit last van onze oren gehad. Hij reed in 95 km/uur in zijn 3. Niet een keer, maar continu. Ben benieuwd hoe lang het busje goed blijft rijden.
In Boquete moesten even omhoog wandelen voordat we onze hotel konden vinden. We werden hartelijk ontvangen door de eigenaar Timothy, een Amerikaan die met een Panamese getrouwd is. Wel een warhoofd, hij deed heel lang over voordat alle administratie geregeld was. Hij had wel alles netjes geregeld, boete omgezet in een voorschot, kamer met gedeelde badkamer voor de kinderen veranderd in eentje met eigen badkamer en toilet.
Jacqueline kreeg een heerlijke Panamese cappuccino aangeboden, hij wilde me verleiden om koffie te gaan drinken, maar ik heb de moeite bespaard.
Het hotel lag fantastisch tegen een berg. Had een mooie tuin, met hangmatten en jacuzzi. Alles zag er verzorgd uit.
Na even wat uitgerust en gedoucht te hebben, besloten we om uit eten te gaan om Jacqueline's verjaardag te vieren. Op aanraden van Timothy zijn we gaan eten bij restaurant van een chefkok uit Italië, die jarenlang in Shanghai gewerkt had in een mega hotel. Het restaurant zag niet Panamees uit, mooi ingericht, gezellig, goede muziek. Het eten was verrukkelijk, ik heb nog nooit zo'n lekkere pasta gegeten !
Daniel had kip, maar zei hetzelfde.
Voor degenen die ooit naar Boquete gaan: het restaurant heet Retrogusto.
Na het eten zijn we naar het dorp gewandeld om een beetje rond te kijken, maar ook om te kiezen wat we morgen willen gaan doen.
Op de terugweg heerlijk Italiaans ijs gegeten. Daarna moe, maar voldaan naar bed gegaan.